Aktualności

Szczególne obowiązki posiadacza pozwolenia AEO w zakresie sankcji gospodarczych

Szczególne obowiązki posiadacza pozwolenia AEO w zakresie sankcji gospodarczych

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego obrotu towarowego może uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy (AEO). Aby uzyskać status AEO przedsiębiorca musi spełniać pewne kryteria określone w przepisach unijnego prawa celnego. Przedsiębiorca, któremu przyznano status AEO, jest traktowany przez organy celne jako przedsiębiorca wiarygodny. Oznacza to przyznanie przedsiębiorcy wielu przywilejów czy uproszczeń.

 

Oprócz wielu przywilejów, posiadacz statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) powinien spełniać odpowiednie standardy dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, określone kryteriami wskazanymi w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (UKC) – Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013 r. W związku z powyższym przedsiębiorcy zobligowani są, aby m.in. ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych, związanych m.in. z naruszeniem przepisów celnych i podatkowych (art. 25 lit. k) rozporządzenia wykonawczego 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks).

 

Mając na uwadze działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie, prowadzoną wojnę napastniczą oraz nałożone w związku z tym sankcje na Rosję i Białoruś, polskie organy Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadziły analizę przestrzegania przepisów sankcyjnych w latach 2023 – 2024 przez upoważnionych przedsiębiorców. W wyniku podjętych działań ujawniono przypadki zgłoszeń celnych, które mogą świadczyć o występowaniu zagrożenia w postaci obchodzenia sankcji dotyczących zakazu wywozu określonych towarów na terytorium Rosji czy Białorusi przez unijnych eksporterów. W wyniku dokonanej analizy, organy KAS nałożyły na podmioty posiadające status AEO obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na konieczność zapewnienia zgodności prowadzonych działań, w szczególności dokonywania zgłoszeń celnych, z obowiązującymi przepisami prawa. Podmioty posiadające status AEO jako podmioty wiarygodne, powinny wykazywać się szczególną należytą starannością występując w obrocie międzynarodowym.

 

W związku z powyższym pożądanym jest:

  • Wdrożenie w organizacji odpowiednich procedur sankcyjnych dostosowanych do profilu prowadzonej działalności;
  • Wprowadzenie rozwiązań mających na celu zminimalizowanie ryzyka obchodzenia sankcji;
  • Przeprowadzenie szeregu czynności poprzedzających realizację odprawy celnej (weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem sankcyjnym, weryfikacja towaru oraz przedłożonej przez klienta dokumentacji);

 

Niezachowanie należytej staranności w prowadzonych działaniach przez podmioty AEO może skutkować powstawaniem naruszeń przepisów prawa celnego, a w konsekwencji doprowadzić do utraty statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Wobec powyższego niezwykle istotnym stała się analiza ryzyka sankcyjnego, nie tylko dla celu uniknięcia narażania się na odpowiedzialność karną bądź administracyjną, ale także ze względów wizerunkowych.

 

Czytaj także

Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie sankcji Wielkimi krokami zbliża się termin na implementację przez polski rząd do regulacji krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1226 z dnia 24 kwietnia 2024 r.  w sprawie określenia przestępstw związanych z naruszeniem unijnych środków ograniczających i sankcji za takie naruszenia oraz zmiany dyrektywy (UE) 2018/1673, która weszła w życie 19 maja 2024 r. Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożenia jej w życie w terminie do dnia 20 maja 2025 r. Dyrektywa ma zapewnić skuteczne stosowanie unijnych środków ograniczających poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących przestępstw związanych z naruszaniem unijnych środków ograniczających (dalej: sankcji) oraz poprzez zapewnienie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za takie naruszenia w całej Unii Europejskiej. Koniecznym jest, aby sankcje karne i pozakarne dotyczyły również sytuacji obchodzenia unijnych środków ograniczających. czytaj więcej arrow 16. PAKIET SANKCJI WOBEC ROSJI W PIGUŁCE W dniu 24 lutego 2025 r., tj. w trzecią rocznicę napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników związanych z wojną w Ukrainie. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty oraz na nowych ograniczeniach w zakresie eksportu i importu poszczególnych towarów i usług oraz zwalczaniu obchodzeniu sankcji. czytaj więcej arrow Konwencja PEM – nowe reguły pochodzenia Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy dotyczące zmian w regionalnych paneurośródziemnomorskich preferencyjnych regułach pochodzenia. Przepisy te uzgodnione zostały Decyzją Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Pierwotna Konwencja PEM została przyjęta w 2011 roku, dlatego wprowadzane zmiany mają na celu zmodernizowanie dotychczasowych zasad, tak aby lepiej odpowiadały one współczesnym realiom handlu międzynarodowego. czytaj więcej arrow