Aktualności

15. Pakiet Sankcji wobec Rosji w Pigułce

W dniu 16 grudnia 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników. Założenia nowego Pakietu koncentrują się na dalszym ograniczaniu tzw. „rosyjskiej ciemnej floty” i zwalczaniu zjawiska obchodzenia sankcji.

Uzgodniony pakiet obejmuje m. in. następujące kwestie:

  • Ochrona unijnych podmiotów

Wprowadzono odstępstwa od art. 2 Rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014. Jedno z nich umożliwia uwolnienie środków pieniężnych wskazanym osobom umieszczonym w wykazie w załączniku I rozporządzenia celem sprzedaży i przeniesienia do dnia 30 czerwca 2025 r. (przedłużono termin) praw własności w osobie prawnej, podmiocie lub organie z siedzibą w Unii. Drugie odstępstwo polega na uzyskaniu zezwolenia na uwolnienie środków pieniężnych zdeponowanych w centralnych depozytach papierów wartościowych w Unii. Jest to konieczne w świetle coraz częstszych postępowań sądowych i nasilających się środków odwetowych w Rosji skutkujących zajmowaniem aktywów takich depozytów w UE. Dzięki temu odstępstwu centralne depozyty będą mogły zwrócić się do właściwych organów państw członkowskich o odblokowanie sald gotówkowych, by móc wykorzystać środki do wypełnienia swoich zobowiązań prawnych wobec klientów.

W ostatnim czasie rosyjskie sądy wydały orzeczenia na podstawie art. 248 kodeksu postępowania arbitrażowego Federacji Rosyjskiej, w których zakazują wszczynania lub kontynuowania postępowań przeciwko przedsiębiorstwom rosyjskim przez europejskie spółki przed zagranicznymi sądami lub trybunałami (tzw. zakaz wnoszenia pozwu) oraz nałożyły, między innymi, nieproporcjonalnie wysokie kary finansowe w przypadkach nieprzestrzegania przepisów. Uważa się, iż sposób postępowania, w jaki rosyjskie sądy wydają tego typu zakazy, stanowi wyraźne naruszenie ustalonych zasad międzynarodowych i utrwalonych od dawna praktyk w zakresie rozstrzygania międzynarodowych sporów gospodarczych. Zatem w Rozporządzeniu Rady (UE) nr 833/2014 postanowiono zakazać uznawania lub wykonywania w UE orzeczeń wydanych przez sądy rosyjskie na podstawie art. 248 kodeksu postępowania arbitrażowego Federacji Rosyjskiej, tak aby chronić europejskie firmy przed sporami sądowymi z podmiotami w Rosji.

  • Nowe wpisy na listach sankcyjnych

Do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów zamieszczonego w załączniku I do Rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 dodano 54 osoby i 30 podmiotów odpowiedzialnych za działania podważające lub zagrażające integralności terytorialnej, suwerenności i niepodległości Ukrainy. Środki ograniczające dotknęły m.in. członków jednostki wojskowej odpowiedzialnej za atak na szpital dziecięcy Ochmatdyt w Kijowie oraz dwóch wysokich rangą urzędników z Korei Północnej, która w ostatnich miesiącach wysłała na front swoich żołnierzy. Natomiast wśród nowych podmiotów sankcjonowanych znalazły się rosyjskie zakłady zbrojeniowe oraz przedsiębiorstwa zajmujące się transportem m. in. ropy naftowej drogą morską, producent części statków powietrznych, zakłady chemiczne, producent dronów oraz po raz pierwszy ujęto na listach sankcyjnych chińskie przedsiębiorstwa m. in.  zajmujące się dostawą komponentów do dronów.

Również do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów zamieszczonego w załączniku I do Rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 (dotyczącego Białorusi) dodano 26 osób i 2 podmioty wobec, których zamraża się wszystkie fundusze i zasoby gospodarcze będące własnością, pozostające w posiadaniu, we faktycznym władaniu lub pod kontrolą (zgodnie z art. 2 rozp. 765/2006).

  • Ograniczenia w wywozie

Rozszerzono załącznik IV do Rozporządzenia Rady (UE) nr  833/2014 o 32 nowe podmioty, które przyczyniają się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa. Podmioty wskazane w załączniku IV będą podlegać surowszym ograniczeniom w wywozie towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogłyby przyczynić się do wzmocnienia potencjału militarnego i technologicznego Rosji. W wykazie pojawiły się podmioty z państw trzecich innych niż Rosja (Serbia, Iran, Chiny, Indie, Dubaj).

  • Ograniczenia do dostępu do portów i śluz na terytorium Unii

Uzupełniono załącznik XLII do Rozporządzenia Rady (UE) nr  833/2014 o kolejne 52 statki, na które nakłada się zakaz dotyczący dostępu do portów i śluz państw członkowskich, a także zakaz świadczenia szerokiego zakresu usług związanych z transportem morskim.

Odpowiednie akty prawne zostały już opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i obowiązują od 17 grudnia 2024 r.

 

 

Źródła:

Rozporządzenie – UE – 2024/3192 – PL – EUR-Lex – ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/3192 z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie

Rozporządzenie – UE – 2024/3189 – PL – EUR-Lex – ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/3189 z dnia 16 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających

Rozporządzenie wykonawcze – UE – 2024/3177 – PL – EUR-Lex – ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE RADY (UE) 2024/3177 z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie wykonania art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy

 

 

 

 

Czytaj także

Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie sankcji Wielkimi krokami zbliża się termin na implementację przez polski rząd do regulacji krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1226 z dnia 24 kwietnia 2024 r.  w sprawie określenia przestępstw związanych z naruszeniem unijnych środków ograniczających i sankcji za takie naruszenia oraz zmiany dyrektywy (UE) 2018/1673, która weszła w życie 19 maja 2024 r. Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożenia jej w życie w terminie do dnia 20 maja 2025 r. Dyrektywa ma zapewnić skuteczne stosowanie unijnych środków ograniczających poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących przestępstw związanych z naruszaniem unijnych środków ograniczających (dalej: sankcji) oraz poprzez zapewnienie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za takie naruszenia w całej Unii Europejskiej. Koniecznym jest, aby sankcje karne i pozakarne dotyczyły również sytuacji obchodzenia unijnych środków ograniczających. czytaj więcej arrow 16. PAKIET SANKCJI WOBEC ROSJI W PIGUŁCE W dniu 24 lutego 2025 r., tj. w trzecią rocznicę napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników związanych z wojną w Ukrainie. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty oraz na nowych ograniczeniach w zakresie eksportu i importu poszczególnych towarów i usług oraz zwalczaniu obchodzeniu sankcji. czytaj więcej arrow Konwencja PEM – nowe reguły pochodzenia Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy dotyczące zmian w regionalnych paneurośródziemnomorskich preferencyjnych regułach pochodzenia. Przepisy te uzgodnione zostały Decyzją Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Pierwotna Konwencja PEM została przyjęta w 2011 roku, dlatego wprowadzane zmiany mają na celu zmodernizowanie dotychczasowych zasad, tak aby lepiej odpowiadały one współczesnym realiom handlu międzynarodowego. czytaj więcej arrow